عمر بن امیرالمومنین - امیرالمومنین امام علی (ع)
   
  امیرالمومنین امام علی (ع)

 

 

 

 

 

در مذهب ، كلام حق ، ناد علي است * طاعت كه قبول شود ياد علي است * از جمله آفرينش كون و مكان * مقصود خدا علي و اولاد علي است * منسوب به حضرت حافظ

        آخرین مطالب 

انسان ممکن الخطاست
شیر و شمشیر خدا
سخن امام علی(ع) درباره مهمترین عامل شتاب انتقام خدا
علامه مجلسی و صوفیه
احادیثی در مورد حق الناس!!!
پیش بینی داعش توسط امیرالمومنین (ع)
پیش بینی حضرت علی (ع) درباره سرنوشت آمریکا+لینک دانلود کتاب
دانلود کتاب نظرات سیاسی در نهج البلاغه
دعایی از حضرت علی(ع): طلب همسر خوب از خداوند
کم فروشی وگران فروشی از نظر قرآن
برخی از عوامل گمراهی های سیاسی از نگاه امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه
احادیت ائمه درباره عقل و جهل
زیارت حضرت امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه)
لزوم تفکیک بین ورود اسلام به ایران و حکومت اموی و عباسی
خطاب خداوند در قرآن
سازشکاری از نظر امام علی (ع)
با وجود امام سجاد(ع) چرا مختار به خون خواهی برخاست؟
توصیه های حضرت علی(ع) برای کسانی که نعمت های خدا را از دست می دهند؟
چرا به امام حسین(ع) اباعبدالله می‌گویند؟
چگونه بنی امیه عاشورا را به عنوان عید معرفی کردند؟
گناهی که مرگ را نزدیک‌تر می‌کند!
۴۰ حدیث نورانی درباره امام حسین (ع)
25 حدیث درمذمت دروغ ازفرمایشات پیامبر(ص) وائمه علیهم السلام:
احادیثی گهربار از حضرت علی(ع)
ماجرای شهادت حضرت علی (ع)

 

        آرشیو مطالب

اسفند ٩٥
خرداد ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آذر ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
فروردین ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
آبان ٩۳
مهر ٩۳
شهریور ٩۳
امرداد ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
اسفند ٩٢
بهمن ٩٢
دی ٩٢
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
خرداد ٩٢
اردیبهشت ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
دی ٩۱
آذر ٩۱
آبان ٩۱
مهر ٩۱
شهریور ٩۱
امرداد ٩۱
تیر ٩۱
خرداد ٩۱
اردیبهشت ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
اسفند ۸٩
بهمن ۸٩
دی ۸٩
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
شهریور ۸٩
امرداد ۸٩
تیر ۸٩
خرداد ۸٩
اردیبهشت ۸٩
فروردین ۸٩
اسفند ۸۸
بهمن ۸۸
دی ۸۸
آذر ۸۸
آبان ۸۸
مهر ۸۸
شهریور ۸۸
امرداد ۸۸
تیر ۸۸

 

            پیوندها

آپلود عکس و فایل
وبلاگی برای خدا
قرآن به تفکیک موضوع
جستجوی کلمات و عبارات در قرآن
تفسیر مطالب علمی قرآن
شناخت عمر از کتب اهل سنت
دین و اندیشه (تبیان)
سایت حوزه
موسسه تحقیقاتی ولیعصر
سایت غدیر
سایتهای مذهبی
با آل علی هر کی در افتاد ور افتاد
مناقب و فضایل امیرالمومنین
وبلاگ چهره واقعی عمر
احادیث و روایات
سایت سنت
کتابخانه تاریخ ایران و اسلام
موعود
وعده صادق
شیعه آنلاین
شیعه نیوز
برده داری در اسلام
پاسخ به شبهه افکنان قران و اسلام
پرسش و پاسخ دینی
شمیم شیعه پاسخ به شبهات
غربت مادر سیلی خورده فاطمه
حدیث

 

        صفحات جانبی

- زندگینامه حضرت علی اکبر
- زندگی نامه حضرت حکیمه خواهر امام هادی
- زندگینامه حضرت ام البنین (س)
- زندگینامه حضرت نرجس
- زندگینامه حضرت نجمه
- زندگینامه حضرت معصومه
- زندگینامه سکینه دختر امام حسین
- زندگینامه ابوالفضل العباس
- زندگینامه زینب کبری
- زندگینامه حضرت محمد (ص)
- زندگینامه حضرت فاطمه (س)
- زندگینامه حضرت خدیجه (س)
- زندگینامه امام علی (ع)
- زندگینامه امام حسن (ع)
- زندگینامه امام حسین (ع)
- زندگینامه امام سجاد (ع)
- زندگینامه امام باقر (ع)
- زندگینامه امام صادق (ع)
- زندگینامه امام موسی کاظم (ع)
- زندگینامه امام رضا (ع)
- زندگینامه امام جواد الائمه
- زندگینامه امام هادی (ع)
- زندگینامه امام حسن عسگری
- زندگینامه امام مهدی (عج)
- روایات مربوط به اخر زمان

 
        لوگوی دوستان
..

اسناد امامت امام علی و شهادت فاطمه ع

 شناخت عمر بن الخطاب از منابع اهل سنت

 شيعه اميرالمومنين عليه السلام

نقد صحیحین

حديث اشک|اشعار اهل بيت (ع)

قرآن و اهل بیت تنها راه نجات

...

 
عمر بن امیرالمومنین

 عمر الاطرف[1] بن على بن ابى طالب(ع) آخرین پسر امام على(ع) است.[2] او از مادری به نام  امّ­حبیب صهباء دختر عباد بن ربیعه  ثعلبی[3] یا تغلبى[4] تولد یافت از این­رو به "ابن­التغلبیه" معروف بود.[5] در منابع از  او با کنیه "ابوحفص"[6] و به نقلی "ابوالقاسم" یاد کرده­اند.[7]

برخی از منابع او را از شهدای واقعه کربلا معرفی کردند و آوردند: پس از شهادت ابوبکر بن علی(ع) عمر بن علی(ع) به میدان رفت  او در حالی که رجز  می­خواند:

  أضربکم و لا دری فیکم زحر           ذاک الشقی بالنبی من کفر

  یا زحر یا زحر بل آن من عمر          لعلک الیوم تبوء من سقر

  شر مکان من حریق و سعر           لأنک الجاحد یا شر البشر

«شمشیر می­زنم در میان شما و زحر را نمی­بینم- همان سنگدل که به پیامبر(ص) کافر شد. ای زحر، ای زحر به عمر نزدیک شو- باشد که امروز در دوزخ جای گیری سقر بدترین مکان است در سوزش و افروختگی- که تو- ای بدترین انسانها- از انکار کنندگان هستی»[8]

 

به دشمن حمله­ور شد و توانست قاتل برادر خود - زحر بن  بدر نخعی(یا زجر بن بدر جعفی) – را به هلاکت برساند.[9] دشمنان از همه سو به او حمله­ور شدند و او در حالی که با شمشیرش می­جنگید این اشعار را می­خواند:

خلوا عداة الله خلوا عن عمر       خلوا عن اللیث  العبوس المکفهر

یضربکم بسیفه و لا یفر             و لیس فیها کالجبان المستجر             

«کنار بروید ای دشمنان خدا از جلوی راه عمر دور شوید از جلوی راه شیر غضبناک و خشمگین و عبوس دور شوید شیری که شما را مورد حمله­ی شمشیر خود قرار داده و هرگز فرار نمی­کند و در این میدان جنگ با دشمنان ترسویی نیست که در خانه­ی خود بخزد»[10]

او جنگید تا اینکه سرانجام به شهادت رسید.

اما بر خلاف اقوال کسانی که عمر بن علی را از شهدای کربلا بر می­شمارند، برخی از منابع نیز یافت می­شوند که او را در زمره شهدای کربلا بر نشمرده­اند، از این­رو نام او را در آثار خود در شمار  شهداى کربلا به ثبت نرسانده­اند.[11]
آنان بر این اعتقادند که عمر دعوت برادرش حسین(ع) را برای رفتن به کوفه نپذیرفت و ایشان را تا کربلا  همراهی نکرد.[12]
حتی گزارش شده که وقتى خبر شهادت امام حسین(ع) به او رسید، لباسهاى رنگی­اش را پوشید و بر درِ خانه­اش نشست و گفت:
«من، جوانى دوراندیشم. اگر با آنان می­رفتم، باید در نبرد، شرکت می­کردم و در این راه کشته می­شدم.»[13]
عمر الاطرف در ینبع در سن  هفتاد و هفت یا هفتاد و پنج سالگى در گذشت.[14]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در نامگذاری فرزند امیرمومنان علی (ع) به نام «عمر» هیچ اختلافی بین مورخین دیده نمی‌شود و جای هیچ تردیدی نیست، اما سوال اصلی اینجاست که انگیزه این نامگذاری چه بوده است. پیروان مکتب خلفا این نامگذاری را نشان دهنده محبت اهل بیت نسبت به خلفا می دانند، در حالیکه اسناد معتبر تاریخی وجود چنین رابطه دوستانه‌ای را به شدت انکار می‌کنند:
مسلم بن حجاج نیشابوری در کتاب معروف خود «صحیح» نقل می کند: خلیفه دوم در حضور افرادی چون عثمان و عبدالرحمان بن عوف و ... خطاب به عباس عبدالمطلب و امیرمومنان علی (ع) می گوید:
«ابوبکر از دنیا رفت و من جانشین پیامبر و ابوبکر می‌باشم پس شما دو نفر مرا دروغ گو، گناهکار ، حیله گر و خائن می دانید
(صحیح مسلم جز 5 ص 151 «فَرَأَیْتُمَانِى کَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا»)

 

آنچه بیان شد تنها یک نمونمه از روابط امیرمومنان علی (ع) با خلیفه دوم بود (برای مطالعه بیشتر به کتاب معمای نام تالیف علی لباف مراحعه شود) که تدبر در آن شما خواننده فرهیخته را به این نتیجه می رساند که دلیل این نامگذاری چیز دیگری است و رابطه دوستانه‌ای بین امیرمومنان علی (ع) و خلیفه دوم وجود نداشته است.
مدارک معتبر تاریخی قضاوت در این موضوع را برای ما آسان می کند (که ما تنها به ذکر دو نمونه اکتفا می‌کنیم):
بلاذری مورخ مشهور اهل سنت در کتاب انساب الاشراف خود می نویسد «عمر بن خطاب، عمر بن علی را به اسم خود نام نهاد.»
(انساب الاشراف ج 1 ص 297 « وکان عمر بن الخطاب سمّى عمر بن علی باسمه»)
ابن حجر عسقلانی در کتاب «تهذیب التهذیب» سخن بلاذری را تایید کرده و می‌گوید: ‌«هنگامیکه از «صهبا بنت ربیعه» فرزند پسری برای امیرمومنان علی (ع) متولد شد عمر بن خطاب نام این فرزند را «عمر» نامید
(تهذیب التهذیب ج 7 ص 426 « أن عمر بن الخطاب سماه»)
شاید سوال شود که تغییر نام یک فرد چندان هم ساده نمی‌باشد و چطور می توان پذیرفت که خلیفه دوم نام خود را بر فرزند امیرمومنان علی (ع) بگذارد و نام اصلی ایشان از خاطرها پاک شود؟
     باید گفت این کار عمر قربانیان دیگری هم داشته است که ما تنها به ذکر یک نمونه اکتفا می‌کنیم:
ابن اثیر جزری در «اسد الغابه» می نویسد :
«عبدالرحمن در دامان عمر بزرگ شد و اسم او ابراهیم بود ، پس عمر اسم او را تغییر داد همان زمانی که اسم افرادی که به نام‌های پیامبران خوانده می‌شدند را تغییر می‌داد، او را عبدالرحمان نامید.»

(اسد الغابه ج 1 ص 689 «ونشأ عبد الرحمن فی حجر عمر وکان اسمه إبراهیم فغیر عمر اسمه لما غیر أسماء من تسمى بالأنبیاء وسما عبد الرحمن»)
شاید کسی در مقام پاسخ بگوید امیرمومنان می‌توانست با این عمل خلیفه دوم مخالف کند و نام دلخواه خود را برای فرزندش انتخاب کند؟!!! پاسخ به این سوال نیاز به رفتار شناسی خلیفه دوم دارد:
طبری در کتاب تاریخ خود می نویسد: «او اولین کسی بود که شلاق در دست گرفت.»
(رسول جعفریان، تاریخ سیاسی اسلام ج 2 ص 71 به نقل از تاریخ طبری ج 4 ص 209 و طبقات الکبری ج 3 ص 282)
ابن جوزی از ابن عباس نقل می کند: «من برای پرسیدن یک سوال از عمر ، دو سال صبر کردم، مانع پرسیدن من، ترس از عمر بود.» (تاریخ عمر بن خطاب ص 126)
ابن حزم اندلسی می گوید : «خشونت عمر به حدی رسید که ابن عباس در زمان او ، جرات ابراز حکم شرعی ارث را نداشت و وقتی بعد از مرگ عمر بر خلاف نظر وی در زمینه ارث سخن گفت و به او اعتراض شد که چرا در زمان عمر نمی گفتی پاسخ داد به خدا قسم از او می ترسیدم.» (المحلی ج 8 ص 279 و 280)
و ...
همین برخوردها را می توان به عنوان مانعی بر سر  راه اعتراضات نسبت به عمل خلیفه (در مورد تغییر نام) به شمار آورد.

 

منابع :

[1]-رازی، فخر؛ الشجرة المبارکة فی انساب الطالبیه، قم، مرعشی نجفی، چاپ دوم، 1419، ص17؛ حسنی، ابن عنبه؛ عمدة الطالب فی انساب آل ابیطالب، قم، انصاریان، 1417، ص331 و مروزی، عزالدین قاضی؛ الفخری فی انساب الطالبیین، قم، مرعشی نجفی، چاپ اول، 1409، ص173.

[2]-المغربی، القاضی النعمان؛ اشرح الاخبار، تحقیق السید محمد الحسینی الجلالی، قم، جامعه مدرسین، چاپ دوم، 1414،ج3، ص187.

[3]- ابن عنبه، پیشین، ص331.

[4]- القاضی النعمان، پیشین، ج3، ص185؛ رازی، پیشین، ص17 و مروزی، پیشین، ص173.

[5]- مروزی، پیشین، ص173.

[6]- ابن عنبه، پیشین، ص331.

[7]- مروزی، پیشین، ص173 و ابن عنبه، پیشین، ص331.

[8]-الکوفی، ابن اعثم؛ الفتوح، تحقیق علی شیری، بیروت، دارالأضواء، چاپ اول، ص1991، ج5، ص113 و ابن شهر آشوب، پیشین، ص107.

[9]-ابن­اعثم، پیشین، ص113؛ ابن شهر آشوب، پیشین، ص107 و البحرانی، عبدالله؛ العوالم الامام الحسین(ع)، تحقیق مدرسه الامام المهدی(عج)، قم، مدرسه الامام المهدی(عج)، چاپ اول، 1407، ص280.

[10]-همانها.

[11]-ابن­سعد؛ الطبقات الکبری، تحقیق محمد عبدالقادر عطا، بیروت، دارالکتب العلمیه، چاپ اول، 1990، ج3، ص14؛  ابن عنبه، پیشین، ص331 و ابن صوفی نسابه؛ المجدی فی انساب الطالبیین، قم، مرعشی نجفی، چاپ دوم، 1422، ص197.

[12]- ابن عنبه، پیشین، ص331.

[13]-همان.

[14]-همان و ابن صوفی نسابه، پیشین، ص198.

| ۳:٠۱ ‎ب.ظ - شنبه ٤ آذر ۱۳٩۱
+ نظرات ()
 
        منوی اصلی
خانه
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
 
        درباره وبلاگ

 
         نویسندگان

 
       موضوعات مطالب
احادیث و روایات(٢۸۸)
تشیع و تاریخ(۱٩٩)
تاریخ و عاشورا(٦٠)
نگارخانه(٥٠)
اسناد شهادت حضرت زهرا(۳٧)
اسناد امامت امام علی ازکتب اهل سنت(٢۸)
زندگی نامه امام علی(٢٦)
ادعیه و زیارات(٢٦)
عایشه(٢۳)
شعر مذهبی(٢٠)
قرآن(۱٩)
دانلود(۱۸)
دانش و کرامات امام علی(۱٥)
روایات اهل سنت درباره عمر(۱٤)
داستان(۱٤)
وهابیت(٧)
جنایات سپاه اعراب(٧)
اسناد شهادت پیامبر(٤)
حفصه(۳)
تقویم و اعمال ماه رجب(٢)
اسناد امامت امام علی ازکتب اهل سنت(٢)
مهدویت(۱)
جنایات سپاه اعراب(۱)
 
       سایر امکانات

  RSS 

POWERED BY
PersianWeblog.COM

 قالب غدیر

.... ..

اسناد امامت امام علی و شهادت فاطمه ع
لوگو وبلاگ
...
...

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

... ... ...

.... .... ...
.
.
...
 ...

زیارت عاشورا

ذکر کاشف الکرب

دعای عظم البلا

...

 

 ... Online User ...

 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!

www.amiremomenin.persianblog.ir- Designed By shahrooz tehrani