آیا حدیث نحن معاشر الانبیاء صحت دارد؟ - امیرالمومنین امام علی (ع)
   
  امیرالمومنین امام علی (ع)

 

 

 

 

 

در مذهب ، كلام حق ، ناد علي است * طاعت كه قبول شود ياد علي است * از جمله آفرينش كون و مكان * مقصود خدا علي و اولاد علي است * منسوب به حضرت حافظ

        آخرین مطالب 

انسان ممکن الخطاست
شیر و شمشیر خدا
سخن امام علی(ع) درباره مهمترین عامل شتاب انتقام خدا
علامه مجلسی و صوفیه
احادیثی در مورد حق الناس!!!
پیش بینی داعش توسط امیرالمومنین (ع)
پیش بینی حضرت علی (ع) درباره سرنوشت آمریکا+لینک دانلود کتاب
دانلود کتاب نظرات سیاسی در نهج البلاغه
دعایی از حضرت علی(ع): طلب همسر خوب از خداوند
کم فروشی وگران فروشی از نظر قرآن
برخی از عوامل گمراهی های سیاسی از نگاه امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه
احادیت ائمه درباره عقل و جهل
زیارت حضرت امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه)
لزوم تفکیک بین ورود اسلام به ایران و حکومت اموی و عباسی
خطاب خداوند در قرآن
سازشکاری از نظر امام علی (ع)
با وجود امام سجاد(ع) چرا مختار به خون خواهی برخاست؟
توصیه های حضرت علی(ع) برای کسانی که نعمت های خدا را از دست می دهند؟
چرا به امام حسین(ع) اباعبدالله می‌گویند؟
چگونه بنی امیه عاشورا را به عنوان عید معرفی کردند؟
گناهی که مرگ را نزدیک‌تر می‌کند!
۴۰ حدیث نورانی درباره امام حسین (ع)
25 حدیث درمذمت دروغ ازفرمایشات پیامبر(ص) وائمه علیهم السلام:
احادیثی گهربار از حضرت علی(ع)
ماجرای شهادت حضرت علی (ع)

 

        آرشیو مطالب

اسفند ٩٥
خرداد ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آذر ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
فروردین ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
آبان ٩۳
مهر ٩۳
شهریور ٩۳
امرداد ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
اسفند ٩٢
بهمن ٩٢
دی ٩٢
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
خرداد ٩٢
اردیبهشت ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
دی ٩۱
آذر ٩۱
آبان ٩۱
مهر ٩۱
شهریور ٩۱
امرداد ٩۱
تیر ٩۱
خرداد ٩۱
اردیبهشت ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
اسفند ۸٩
بهمن ۸٩
دی ۸٩
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
شهریور ۸٩
امرداد ۸٩
تیر ۸٩
خرداد ۸٩
اردیبهشت ۸٩
فروردین ۸٩
اسفند ۸۸
بهمن ۸۸
دی ۸۸
آذر ۸۸
آبان ۸۸
مهر ۸۸
شهریور ۸۸
امرداد ۸۸
تیر ۸۸

 

            پیوندها

آپلود عکس و فایل
وبلاگی برای خدا
قرآن به تفکیک موضوع
جستجوی کلمات و عبارات در قرآن
تفسیر مطالب علمی قرآن
شناخت عمر از کتب اهل سنت
دین و اندیشه (تبیان)
سایت حوزه
موسسه تحقیقاتی ولیعصر
سایت غدیر
سایتهای مذهبی
با آل علی هر کی در افتاد ور افتاد
مناقب و فضایل امیرالمومنین
وبلاگ چهره واقعی عمر
احادیث و روایات
سایت سنت
کتابخانه تاریخ ایران و اسلام
موعود
وعده صادق
شیعه آنلاین
شیعه نیوز
برده داری در اسلام
پاسخ به شبهه افکنان قران و اسلام
پرسش و پاسخ دینی
شمیم شیعه پاسخ به شبهات
غربت مادر سیلی خورده فاطمه
حدیث

 

        صفحات جانبی

- زندگینامه حضرت علی اکبر
- زندگی نامه حضرت حکیمه خواهر امام هادی
- زندگینامه حضرت ام البنین (س)
- زندگینامه حضرت نرجس
- زندگینامه حضرت نجمه
- زندگینامه حضرت معصومه
- زندگینامه سکینه دختر امام حسین
- زندگینامه ابوالفضل العباس
- زندگینامه زینب کبری
- زندگینامه حضرت محمد (ص)
- زندگینامه حضرت فاطمه (س)
- زندگینامه حضرت خدیجه (س)
- زندگینامه امام علی (ع)
- زندگینامه امام حسن (ع)
- زندگینامه امام حسین (ع)
- زندگینامه امام سجاد (ع)
- زندگینامه امام باقر (ع)
- زندگینامه امام صادق (ع)
- زندگینامه امام موسی کاظم (ع)
- زندگینامه امام رضا (ع)
- زندگینامه امام جواد الائمه
- زندگینامه امام هادی (ع)
- زندگینامه امام حسن عسگری
- زندگینامه امام مهدی (عج)
- روایات مربوط به اخر زمان

 
        لوگوی دوستان
..

اسناد امامت امام علی و شهادت فاطمه ع

 شناخت عمر بن الخطاب از منابع اهل سنت

 شيعه اميرالمومنين عليه السلام

نقد صحیحین

حديث اشک|اشعار اهل بيت (ع)

قرآن و اهل بیت تنها راه نجات

...

 
آیا حدیث نحن معاشر الانبیاء صحت دارد؟

می خواهم در این پست صحت و سقم قول ابوبکر را مورد بررسی قرار دهیم . آن زمانی که صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای مطالبه فدک مغصوبه ، به مسجد رفته اما ابوبکر در جواب گفت از پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم شنیدم : نحن معاشر الانبیاء لا نورث و ما ترکناه صدقة .

یعنی ما گروه انبیاء ارثی به جای نمی گذاریم و هر آنچه از ما باقی بماند صدقه است .

برای آشنائی و درک آسانتر و نتیجه گیری بهتر ، ابتدا ماجرای غصب فدک را بصورت فهرست وار بیان می کنیم و سپس به بررسی قسمت مورد نظر می پردازیم و شایان ذکر است که این وجیزه در حد بضاعت اینجانب بوده و علمای عظام تشیع اجوبه مفصلی به این ادعا داده اند .


 می توان این متن را مقدمه ای برای تحقیق عزیزان خواننده دانست . البته در همین نوشته نیز جوابهایی غیر قابل انکار، از قرآن و سنت و عقل وجود دارد که برای اهل فکر و انصاف می تواند راهگشا باشد :

 چکیده ماجرا

1- فدک بدون جنگ و خونریزی گرفته شد و به دست سپاه اسلام افتاد .

2- اموالی که بدون جنگ گرفته شود مانند سایر غنایم جنگی میان مجاهدان تقسیم نمی شود . بلکه طبق آیه قرآن مختص رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است و ایشان هر طور که صلاح بدانند آنرا بکار می گیرند .

3- پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، ابوبکر قبل از اینکه او و فاطمه سلام الله علیها در محکمه ای حاضر شوند و قضاوتی صورت گیرد ، فدک را از تصرف حضرت زهرا سلام الله علیها خارج ساخت و خود بر آن مستولی گشت .

4- حضرات علی و فاطمه علیهما السلام بر این عمل اعتراض کرده و مدعی شدند که فدک در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به ما منتقل شده است .

5- ابوبکر از آنان برای اثبات این مدعی دلیل و شاهد خواست .

6- به او گفتند شاهد خواستن از کسی که ملک در تصرف اوست (ذو الْیَد) با موازین قضایی اسلام سازگار نیست .

7- در پاسخ این فرموده علی علیه السلام و فاطمه علیها السلام گفتند ما حاضر به شنیدن این قبیل اعتراضات نیستیم ، یا شاهد بیاورید و یا اینکه مسأله تمام شده تلقی خواهد شد .

8- علی علیه السلام و ام ایمن گواهی دادند . اما به این بهانه که شهادت یک مرد و یک زن کافی نیست شهادت آنان پذیرفته نشد . و این در حالی بود که با توجه به نزول آیه تطهیر درباره حضرات علی و زهرا و حسنین علیهم السلام صرف ادعای حضرت زهرا و یا علی علیهما السلام کافی بود و نیز با توجه به اینکه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ، ام ایمن را از اهل بهشت معرفی نموده بودند باید شهادت او نیز به تنهائی پذیرفته می شد و همچنین یک شاهد به ضمیمه سوگند نیز کافی بود . و این تکذیب سخنان دو تن از اصحاب کساء ، نفس رسول خدا و پاره تن رسول خدا بود . و نیز در درجه بعدی تکذیب سخن یک نفر از اهالی بهشت بود !!

 

9- پس از آن که در یک داوری غیر قانونی ، انتقال فدک به فاطمه زهرا سلام الله علیها در زمان رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم تکذیب شد ، حضرت فرمودند : اگر قبول ندارید که فدک در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به من منتقل شده است پس از «ما ترک» پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به من می رسد .

و یا طبق بعضی از نقلهای دیگر پس از رد شدن ادعای حضرت مبنی بر اینکه پیغمبر فدک را در زمان حیاتشان بدو بخشیده است ، ایشان حق دیگرشان که ارث از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است مطالبه نمودند زیرا اینان علاوه بر فدک ارث را نیز غصب کردند .

10- فاطمه زهرا سلام الله علیها علاوه بر فدک و ارث خود ، سه مطالبه دیگر نیز داشتند : یکی صدقات رسول خدا و دیگر سهمی که پیامبر از خیبر برای او قرار داده بود و سوم سهم از غنایم جدید که در اختیار دولت قرار می گرفت زیرا حضرات علی و زهرا علیهما السلام بعنوان ذوی القربی از غنایم سهمی داشتند و حکومت این سهم را نیز به ایشان نمی پرداخت .

11- در این مرحله بود که تاریخ ، قول معروف ابوبکر را شنید که گفت : از پیامبران ارث برده نمی شود .

 ما در این پست از بین تمامی این ماجراها فقط به قول ابوبکر و دفاعیات اهل سنت در این باره پرداخته و مابقی را فعلا کاری نداریم .

 در مرحله اول ، قول ابوبکر را بر قرآن عرضه می داریم تا ببینیم کتاب الله در این باره ما را به چه چیزی رهنمون می شود ؟

 سنت و بلکه قانون ارث در قرآن

 یوصیکم الله فی اولادکم للذکر مثل حظ الانثیین (النساء : 11)

خداوند به شما توصیه میکند که برای پسرانتان دو برابر دخترانتان ارث قائل شوید .

 کتب علیکم اذا حضر احدکم الموت إن ترک خیرا الوصیة للوالدین و الأقربین بالمعروف حقا علی المتقین ( بقرة : 180)

بر شما نوشته شده است هنگامی که مرگ کسی از شما فرا رسد اگر چیز خوبی از خود بجای گذاشته است ، بطور شایسته برای والدین و نزدیکانش وصیت کند . این حقی است بر ذمه پرهیزکاران .

 و اولو الارحام بعضهم اولی ببعض فی کتاب الله (الانفال : 75)

طبق کتاب خدا خویشان و بستگان نسبت به دیگران اولویت دارند .

 و اولو الارحام بعضهم اولی ببعض فی کتاب الله من المومنین و المهاجرین (الاحزاب : 6)

خویشان نسبت به یکدیگر از مومنان و مهاجران در آنچه که خداوند مقرر داشته است اولی هستند .

 نتیجه از قانون ارث

 طبق همین آیات مشخص می شود که اولین شخصی که مخاطب این آیات است شخص رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است .

در صورتی می شود قائل بر استثنای پیغمبر از این حکم شد که آیه ای دیگر حکم ایشان را بصورت جداگانه بیان نموده باشند . مانند حکم طلاق دادن زنان ایشان که در سوره احزاب بدان اشاره شده است :

لا یَحِلُّ لَکَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ وَ لا أَنْ تَبَدَّلَ بِهِنَّ مِنْ أَزْواجٍ وَ لَوْ أَعْجَبَکَ حُسْنُهُنَّ إِلاَّ ما مَلَکَتْ یَمینُکَ وَ کانَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ رَقیباً (52)

بعد از این دیگر زنى بر تو حلال نیست، و نمى‏توانى همسرانت را به همسران دیگرى مبدّل کنى [بعضى را طلاق دهى و همسر دیگرى به جاى او برگزینى‏] هر چند جمال آنها مورد توجّه تو واقع شود، مگر آنچه که بصورت کنیز در ملک تو درآید! و خداوند ناظر و مراقب هر چیز است (و با این حکم فشار قبایل عرب را در اختیار همسر از آنان، از تو برداشتیم). (52)

 البته در یک وجه دیگر نیز علاوه بر وجه بالا می توان نتیجه بر استثناء حکمی گرفت که در قرآن بیان شده است . و آن هم در صورتی است که حکم قرآن بوسیله حدیث تخصیص بخورد که در اصطلاح به آن حدیث ، حدیث مخصص گویند .

حال اگر از طرف اهل سنت به ما گفته شود که حدیث مخصص همان حدیث ابوبکر است ما نیز در جواب این دسته از عزیزان می گوئیم :

اولا این یک اصل است که آیه قرآن با حدیث واحد تخصیص نخواهد خورد .

ثانیا اگر از باب مماشات ، بگوئیم که حدیث واحد ، آیه (و بلکه آیات) قرآن را تخصیص می زند و روایت ابوبکر هم ، حکم همانها را دارد ، سخن صحیحی نیست. زیرا کسانی که معتقدند خبر واحد می تواند مخصص عام قرآن باشد ، مرادشان خبر واحدی است که نزد عقلا ثابت باشد و دارای حجیت و اعتبار باشد . اما حدیث ابوبکر دارای این شرایط نبود و علاوه بر مضمون آن که بر سر آن بحث خواهد شد ، مخالفینی چون زهرای بتول علیها السلام و امیرالمومنین علیه السلام و ام ایمن داشت .

ثالثا حدیثی و روایتی که مخصص قرآن است ، با آیات قرآن در تعارض نیست و نه حدیث و نه آیه ، با یکدیگر منافات ندارند. اما خبر ابوبکر ، خبریست جعلی که با آیات قرآن در تعارض است که ذیلا بدان آیات اشاره می شود :

 و ورث سلیمان داود (النمل : 16)

و سلیمان از داود ارث برد ...

 و انی خفت الموالی من وراءی و کانت امرأتی عاقرا فهب لی لدنک ولیا یرثنی و یرث من آل یعقوب واجعله رب رضیا (مریم : 5و6)

(حضرت زکریا به خداوند فرمود) من از بستگانم بعد از خودم بیمناکم و از طرفی همسر من نازا است ، تو از نزد خود جانشینی به من ببخش که وارث من و دودمان یعقوب باشد و او را مورد رضایت خودت قرار بده

 اگر بخواهیم به دور از تعصب به این قضیه بنگریم بطلان حرف ابوبکر در همین اولین قدم مشخص می شود زیرا در دو آیه ، مسأله ارث بر جای گذاشتن و ارث بردن در مورد چهار پیغمبر مطرح گردیده است .

 پاسخی از طرف اهل سنت

اما مشاهده می شود که بیشتر اهل سنت در رد این سخن ، بیان می دارند که مراد از ارث در این آیات ، مال و ثروت نیست بلکه مقصود از ارث در این آیات علم و حکمت و نبوت است .

 اما...

اما باید بگوئیم که این حرف نیز نادرست است . زیرا در توضیح آیه 16 سوره مبارکه نمل باید گفت :

مراد از ارث ، همان مال و ثروت و دارائی است و اینکه بگوئیم منظور علم و حکمت و نبوت است اشتباه است زیرا قرآن می فرماید در زمان حیات داود ، به سلیمان (علی نبینا و آله و علیهما السلام) علم و حکمت عطا شده بود یعنی سلیمان نیز پیغمبر بوده است همچنان که در زمان یعقوب علیه السلام پسرش یوسف نیز پیغمبر بوده است . پس آنچه که سلیمان از داود علیهما السلام به ارث برد باید چیزی غیر از علم و حکمت و نبوت و معنویات باشد .

 و در رابطه با آیه های 5 و6 سوره مریم باید گفت :

اولا معنا ندارد که بگوئیم زکریا از وارثان علم و حکمت و نبوت خود بیم داشت . چرا که نبوت و علم به نا اهل داده نمی شود .

زیرا الله اعلم حیث یجعل رسالته (الانعام : 124) خداوند از همه بهتر می داند که رسالتش را در کجا قرار دهد .

و نیز

العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء (سبأ :48) علم ، نوری است که خداوند آنرا در دل کسانی که می خواهد قرار می دهد .

پس می توان نتیجه گرفت که حال که خدا وند بنا بر صلاحدید خویش علم و نبوت را به افراد برگزیده خود ارزانی می دارد ، دیگر جای نگرانی برای زکریا نخواهد ماند زیرا خداوند این علوم را به افراد نا اهل و ظالمان نخواهد داد .

لا ینال عهدی الظالمین (البقرة : 124)

(خداوند خطاب به حضرت ابراهیم علیه السلام می فرماید : )عهد من به ظالمان نخواهد رسید .

 ثانیا اگر به این قائل باشیم که علم و حکمت و نبوت به ارث می رسد پس نافرمانی و نارضایتی حضرت زکریا نسبت به امر خداوند حاصل خواهد شد . زیرا خداوند برای حضرت زکریا وارثی قرار نداده بود و بنا را بر این قرار داده بود که این ارث به فامیلهای زکریا برسد اما حضرت زکریا راضی نبوده است . تا آنکه حضرت زکریا که راضی به این موقعیت نبود از خداوند درخواست ورثه نمود تا از فامیلهایش کسی عالم یا حاکم و یا نبی نباشند . و ساحت حضرت زکریا علی نبیناو آله و علیه السلام از این افترائات حاصل از تاویل نادرست قرآن پاک و مبراست.

 ثالثا حضرت زکریا فرمود از من و از آل یعقوب ارث ببرد . زمانی که قرار باشد حضرت یحیی از حضرت زکریا (علی نبینا و آله و علیهما السلام) ارث ببرد و پیغمبر و عالم شود ، دیگر چه وجهی دارد که حضرت زکریا از خداوند بخواهد یحیی علیه السلام ، همین نبوت و علمی را که از پدر به ارث برده از آل یعقوب نیز به ارث ببرد ؟ آیا پیغمبر خدا از خداوند چیزی بیهوده درخواست کرده است ؟

 رابعا حال که قرار است علم و نبوت و حکمت به ارث برسد چرا کسی از برادران حضرت یوسف علیه السلام نبی نشد در حالی که بین آنان افراد خوبی نیز بودند ؟ آیا اینان را حضرت یعقوب از ارث محروم کرده بود ؟ یا اینکه نبوت و علم و حکمت فقط به یک نفر می رسد ؟! و یا مسأله چیز دیگریست؟

 خامسا اینکه چرا از فرزندان حضرت یوسف علیه السلام کسی نبی نشد ؟ ارثیه حضرت یوسف ، که به قول اهل سنت همان علم و حکمت و نبوت است به چه کسی رسید ؟

 توضیحات بیشتر

از طرفی مضمون روایتی را که فقط و فقط ابوبکر شنیده است ، با حضرات علی و فاطمه علیهما السلام ارتباط مستقیم دارد و آنان باید بوسیله گوشزد کردن پیغمبر و بیان حکم از طرف ایشان ، به این مسأله آگاه باشند .
هیچ کس باور نمی کند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) که قول و فعل و تقریر ایشان همگی از روی حکمت و عقل است و حتی صحبت کردن ایشان وحیی از جانب خداست و برای ما حجت و منبعی برای استخراج احکام فقهی می باشد ، این مطلب را که بعدا علی و زهرا علیهما السلام به آن احتیاج پیدا خواهند کرد ، به اینان نگفته ولی به ابوبکر گفته باشد . در حالی که علاوه بر مبتلابه بودن این قضیه برای اهل بیت پیغمبر علیهم السلام ، اینان طبق آیه های مذکور از خویشان پیغمبرند و ازدیگران سزاوارترند تا پیغمبر حکمی را که خداوند نازل کرده است (و با اینان ارتباط مستقیم دارد) را به اینان بازگو کند زیرا منطق وحی در این برهه بدینگونه است :

و انذر عشیرتک الاقربین (شعراء : 214)

این سنت ، که ابتدا می بایست محکم کاری از خانواده و نزدیکان صورت بگیرد را خداوند از ابتدای رسالت بر عهده حضرت ختمی مرتبت گذارده بود و به هیچ عنوان نمی توان متصور شد که پیغمبر اکرم صلوات الله علیه و علی آله الطاهرین در این مقوله قصوری داشته اند .

 درضمن اگر واقعا ابوبکر به این مسأله قائل بود پس چرا آن را در قبال همسران پیغمبر اجرا نکرد ؟ آیا او در رابطه با اجرای حکم تنها برای حضرت زهرا سلام الله علیها نیز از پیغمبر حدیثی شنیده بود ؟!

 از طرفی از هیچ کدام از انبیاء گذشته و یا اصحاب آنان ، این حدیث ضبط نشده است و حال آنکه ابوبکر از قول پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده بود که ایشان فرمود : نحن معاشر الانبیاء ...

نیز شنیده نشده است که اموال پیغمبری را پس از وی بعنوان صدقه مصادره نمایند .

 اگر به حکم عقل نیز بنگریم باید گفت چگونه ممکن است خداوند این قانون را وضع کرده باشد در حالی که به حکم و تضمین آیه : قل انما انا بشر مثلکم (فصلت : 6 و الکهف :110) برای آن پیغمبر نیز ورثه ای وجود دارد که احتیاج به آن مال و اموال دارند و باید با آن امرار معاش نمایند ؟! آن ورثه نیز چونان افراد دیگر حق ارث بردن از پدر خویش را دارند همانطور که صدیقه کبری حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها خطاب به ابوبکر فرمودند : آیا تو از پدرت ارث می بری اما من نمی برم ؟! به خدا سوگند تو را نفرین خواهم کرد ، به خدا سوگند تا زنده هستم هرگز با تو سخن نخواهم گفت . و ایشان بعد از هر نمازی ابوبکر را نفرین نمود .

مسند احمد بن حنبل ج1 ص10

فتوح البلدان بلاذری ص 38

تاریخ ابن کثیر ج5 ص29

الامامة و السیاسة ج1 ص14

رسائل الجاحظ ص 301

اعلام النساء ج3 ص215

 حال باید دید با وجود این دروغ بس آشکار از ابوبکر چگونه اهل سنت لقب صدیق به او داده اند ؟ آن هم صدیق اکبر !!!

 داوری درباره این مسأله را چون مسأله های گذشته ، با توجه به مطالب بالا ، به وجدانهای بیدار و آگاه می سپارم .

و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین

| ۱۱:۳۸ ‎ب.ظ - سه‌شنبه ٢٤ بهمن ۱۳٩۱
+ نظرات ()
 
        منوی اصلی
خانه
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
 
        درباره وبلاگ

 
         نویسندگان

 
       موضوعات مطالب
احادیث و روایات(٢۸۸)
تشیع و تاریخ(۱٩٩)
تاریخ و عاشورا(٦٠)
نگارخانه(٥٠)
اسناد شهادت حضرت زهرا(۳٧)
اسناد امامت امام علی ازکتب اهل سنت(٢۸)
زندگی نامه امام علی(٢٦)
ادعیه و زیارات(٢٦)
عایشه(٢۳)
شعر مذهبی(٢٠)
قرآن(۱٩)
دانلود(۱۸)
دانش و کرامات امام علی(۱٥)
روایات اهل سنت درباره عمر(۱٤)
داستان(۱٤)
وهابیت(٧)
جنایات سپاه اعراب(٧)
اسناد شهادت پیامبر(٤)
حفصه(۳)
تقویم و اعمال ماه رجب(٢)
اسناد امامت امام علی ازکتب اهل سنت(٢)
مهدویت(۱)
جنایات سپاه اعراب(۱)
 
       سایر امکانات

  RSS 

POWERED BY
PersianWeblog.COM

 قالب غدیر

.... ..

اسناد امامت امام علی و شهادت فاطمه ع
لوگو وبلاگ
...
...

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

... ... ...

.... .... ...
.
.
...
 ...

زیارت عاشورا

ذکر کاشف الکرب

دعای عظم البلا

...

 

 ... Online User ...

 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!

www.amiremomenin.persianblog.ir- Designed By shahrooz tehrani