سلمان و مدال «منّا اهل البیت» - امیرالمومنین امام علی (ع)
   
  امیرالمومنین امام علی (ع)

 

 

 

 

 

در مذهب ، كلام حق ، ناد علي است * طاعت كه قبول شود ياد علي است * از جمله آفرينش كون و مكان * مقصود خدا علي و اولاد علي است * منسوب به حضرت حافظ

        آخرین مطالب 

انسان ممکن الخطاست
شیر و شمشیر خدا
سخن امام علی(ع) درباره مهمترین عامل شتاب انتقام خدا
علامه مجلسی و صوفیه
احادیثی در مورد حق الناس!!!
پیش بینی داعش توسط امیرالمومنین (ع)
پیش بینی حضرت علی (ع) درباره سرنوشت آمریکا+لینک دانلود کتاب
دانلود کتاب نظرات سیاسی در نهج البلاغه
دعایی از حضرت علی(ع): طلب همسر خوب از خداوند
کم فروشی وگران فروشی از نظر قرآن
برخی از عوامل گمراهی های سیاسی از نگاه امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه
احادیت ائمه درباره عقل و جهل
زیارت حضرت امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه)
لزوم تفکیک بین ورود اسلام به ایران و حکومت اموی و عباسی
خطاب خداوند در قرآن
سازشکاری از نظر امام علی (ع)
با وجود امام سجاد(ع) چرا مختار به خون خواهی برخاست؟
توصیه های حضرت علی(ع) برای کسانی که نعمت های خدا را از دست می دهند؟
چرا به امام حسین(ع) اباعبدالله می‌گویند؟
چگونه بنی امیه عاشورا را به عنوان عید معرفی کردند؟
گناهی که مرگ را نزدیک‌تر می‌کند!
۴۰ حدیث نورانی درباره امام حسین (ع)
25 حدیث درمذمت دروغ ازفرمایشات پیامبر(ص) وائمه علیهم السلام:
احادیثی گهربار از حضرت علی(ع)
ماجرای شهادت حضرت علی (ع)

 

        آرشیو مطالب

اسفند ٩٥
خرداد ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آذر ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
فروردین ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
آبان ٩۳
مهر ٩۳
شهریور ٩۳
امرداد ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
اسفند ٩٢
بهمن ٩٢
دی ٩٢
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
خرداد ٩٢
اردیبهشت ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
دی ٩۱
آذر ٩۱
آبان ٩۱
مهر ٩۱
شهریور ٩۱
امرداد ٩۱
تیر ٩۱
خرداد ٩۱
اردیبهشت ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
اسفند ۸٩
بهمن ۸٩
دی ۸٩
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
شهریور ۸٩
امرداد ۸٩
تیر ۸٩
خرداد ۸٩
اردیبهشت ۸٩
فروردین ۸٩
اسفند ۸۸
بهمن ۸۸
دی ۸۸
آذر ۸۸
آبان ۸۸
مهر ۸۸
شهریور ۸۸
امرداد ۸۸
تیر ۸۸

 

            پیوندها

آپلود عکس و فایل
وبلاگی برای خدا
قرآن به تفکیک موضوع
جستجوی کلمات و عبارات در قرآن
تفسیر مطالب علمی قرآن
شناخت عمر از کتب اهل سنت
دین و اندیشه (تبیان)
سایت حوزه
موسسه تحقیقاتی ولیعصر
سایت غدیر
سایتهای مذهبی
با آل علی هر کی در افتاد ور افتاد
مناقب و فضایل امیرالمومنین
وبلاگ چهره واقعی عمر
احادیث و روایات
سایت سنت
کتابخانه تاریخ ایران و اسلام
موعود
وعده صادق
شیعه آنلاین
شیعه نیوز
برده داری در اسلام
پاسخ به شبهه افکنان قران و اسلام
پرسش و پاسخ دینی
شمیم شیعه پاسخ به شبهات
غربت مادر سیلی خورده فاطمه
حدیث

 

        صفحات جانبی

- زندگینامه حضرت علی اکبر
- زندگی نامه حضرت حکیمه خواهر امام هادی
- زندگینامه حضرت ام البنین (س)
- زندگینامه حضرت نرجس
- زندگینامه حضرت نجمه
- زندگینامه حضرت معصومه
- زندگینامه سکینه دختر امام حسین
- زندگینامه ابوالفضل العباس
- زندگینامه زینب کبری
- زندگینامه حضرت محمد (ص)
- زندگینامه حضرت فاطمه (س)
- زندگینامه حضرت خدیجه (س)
- زندگینامه امام علی (ع)
- زندگینامه امام حسن (ع)
- زندگینامه امام حسین (ع)
- زندگینامه امام سجاد (ع)
- زندگینامه امام باقر (ع)
- زندگینامه امام صادق (ع)
- زندگینامه امام موسی کاظم (ع)
- زندگینامه امام رضا (ع)
- زندگینامه امام جواد الائمه
- زندگینامه امام هادی (ع)
- زندگینامه امام حسن عسگری
- زندگینامه امام مهدی (عج)
- روایات مربوط به اخر زمان

 
        لوگوی دوستان
..

اسناد امامت امام علی و شهادت فاطمه ع

 شناخت عمر بن الخطاب از منابع اهل سنت

 شيعه اميرالمومنين عليه السلام

نقد صحیحین

حديث اشک|اشعار اهل بيت (ع)

قرآن و اهل بیت تنها راه نجات

...

 
سلمان و مدال «منّا اهل البیت»

 

طلیعه

 

یکی از صفات ذات مقدس الهی «بشیر و مبشّر» بودن است؛ لذا سرلوحه آفرینش، ارسال رسل و انزال کتاب‌های آسمانی، بر اساس رحمت، بخشش، هدایت و بشارت بوده است. هر یک از پیامبران و امامان(ع) نیز با انواع تشویق‌ها مسیر و زمینه تربیت و هدایت انسان ها را فراهم می‌کردند. از این رو، برخی از دانش آموختگان «مکتب وحی» به مدارج بالا و والایی رسیده‌اند؛ به گونه‌ای که آیات و روایاتی در خصوص آنان، نازل و صادر شده است.


 

بی‌گمان یکی از برجسته‌ترین اصحاب ـ که همواره مورد تأیید و تجلیل پیامبر و عترت(ع) بوده ـ سلمان1 می‌باشد؛ همو که مراحل دانش، کمال و عرفان را به خوبی سپری کرده و شایسته‌دریافت ارزشمندترین مدال‌ها و نشان‌‌ها شده است.

سلمان محمدی از نگاه معصومان(ع)

نخستین صحابی که نشان برازندی «منّا اهل البیت»1 را به دست آورد و از سوی پیامبر(ص) و امامان(ع) بارها به این شایستگی و درجه والا نائل آمد، جناب ابوعبدالله سلمان1 است؛ همو که زادگاه خاکی‌اش، ایران و پیوند معنوی و روحی‌اش، محمّدی است! همو که محرم اسرار امیرمؤمنان(ع) بود و در مراسم خاکسپاری بدن مطهر حضرت فاطمه(س) شرکت داشت.2

بی‌شک مطالعه زندگی آن صحابی عارف و آشنای به مقام «ولایت»، چگونگی راه‌یابی او به جمع «خاندان نبوّت و امامت» را مشخص می‌کند.3 شاعری در این باره سروده است:

کانت مودّةُ سلمان له نسباً

ولم یکن بین نوح و ابنه رحماً4

«ولایت پذیری سلمان، برایش خویشاوندی ایجاد کرد؛ در حالی که بین نوح(ع) و پسر [ناخلف] او پیوندی نیست».

دریای بی‌کران

یک وقت سلمان خدمت پیامبر(ص) رسید؛ اصحاب به جهت کهنسالی و مورد احترام بودن سلمان نزد پیامبر و عترتش، او را تکریم کردند... عمربن‌خطاب نیز وارد شد؛ وقتی این تکریم‌ها را دید، گفت: این مرد عجم چه کسی است که در بین اعراب، صدرنشین شده است؟! پیامبر(ص) ضمن خط بطلان کشیدن بر «تبعیض نژادی» فرمود:

«سلمان بحرٌ لا یُنْزَفُ، و کَنْزٌ لایُنْفَدُ، سلمان منّا اهل البیت، سَلْسَلٌ یَمْنَحُ الحِکمَةَ و یُؤْتِی البُرْهانَ؛5 سلمان، دریایی است که نمی‌خشکد و گنجی است بی‌پایان. سلمان از ما خاندان می‌باشد. او آبشار و چشمه‌ای است که حکمت را جاری می‌کند و راه و دلیل روشن می‌آورد».

اندیشه و عمل

پیش از شروع جنگ احزاب، پیامبر(ص) روش و چگونگی «دفاع» را از اصحاب خود پرسید... سلمان تاکتیک دفاعی ایرانیان، مبنی بر حفر «خندق» در اطراف مناطق مسکونی (شهر، روستا و قلعه) را بازگو و تشریح کرد. پیامبر(ص) این گزینه و شیوه را برای مقابله با قریش و هم پیمانان آنان، کارآمدتر دانست و سپس محدودی کندن زمین توسط مهاجران و انصار را مشخص کرد. قرار شد هر گروه ده نفری، به حفر چهل ذرع از زمین مشغول شوند؛ از آنجا که سلمان فردی توانمند و قوی بود، بین مهاجران و انصار بگو، مگو شد و هر یک با بیان ادلّه‌ای، می‌گفت: سلمان از گروه ماست. در این هنگام پیامبر(ص) به این اختلاف، پایان داد و فرمود: «سلمان منّا اهل البیت».6

استجابت دعا

اعراب از همان دوران جاهلی با «شعر» مأنوس بودند و به سرودن و حفظ اشعار، افتخار می‌کردند. مهاجران و انصار در حال حفر «خندق» نیز اشعاری را فردی یا گروهی می‌خواندند تا خستگی کار را حس نکنند و خود و دیگران را به کار جهادی، تشویق کنند؛ در این میان، سلمان ساکت بود و گویا سکوتش، نوعی «حقارت» به‌شمار می‌‌آمد. پیامبر(ص) که شاهد و آگاه به این مناظر و روحیات بود، در حقّ صحابی گرانقدرش چنین دعا کرد:

«خدایا! زبان سلمان را ـ ولو به سرودن ابیاتی ـ گویا و روان ساز».

طولی نکشید که سلمان چند بیت سرود، آن هم اشعاری زیبا و پرمعنا؛ به گونه‌ای که بین مسلمانان گفتگو و همهمه شد و هر قبیله‌ای فریاد می‌زد: سلمان از ماست. در همین هنگام، رسول خدا(ص) فرمود: «سلمان منّا اهل البیت».7

ترازوی ایمان

یک روز ابوذر «کرامتی» از سلمان دید و با شگفتی نزد امام علی(ع) آمد و ماجرا را بازگو کرد؛ آن حضرت به ابوذر چنین سفارش و هشدار داد:

«... انّ سلمان بابُ الله فی الأرض، مَن عَرَفَهُ کان مؤمناً و مَن اَنْکَرَه کان کافراً و انّ سلمان منّا اهل البیت؛8... همانا سلمان، باب خدا و واسطه‌ای در زمین است. هر فردی [مقام و جایگاه] سلمان را بشناسد و باور کند، مؤمن و هر کسی انکار کند، کافر است. همانا سلمان از ما خاندان است».

چشمه سار ایمان و دانش

روزی در محضر امام سجّاد(ع) در خصوص «تقیه» صحبت شد؛ امام نیز ضمن بیان مطلبی، فرمود:

«انّ علم العلماء صَعبٌ مُستَصعَبٌ، لایحتمله الاّ نبیٌّ مرسلٌ، أو ملکٌ مقرّبٌ، أو عبدٌ مؤمنٌ امتحن اللهُ قلبَه للایمان؛ همانا دانش اندیشمندان [الهی] بسیار دشوار و سنگین است؛ به گونه‌ای که آن علم را کسی پذیرا نمی‌شود مگر پیامبری مرسل، یا فرشته‌ای مقرّب، یا بندی مؤمنی که خداوند قلب او را برای ایمان آزموده باشد».

سپس فرمود:

«و انّما صار سلمانُ من العلماء لأنّه امرؤٌ منّا أهل البیت فلذلک نَسَبْتُه الی العلماء؛9 و همانا سلمان از گروه دانشمندان شد؛ چرا که او مردی از ما خاندان است. لذا او را به اندیشوران نسبت داده‌ام».

لقمان دوران

ابن کوّا، یکی از سران متعصب «خوارج» بود. او گاهی در مسجد و مجلس امیرمؤمنان علی(ع) در کوفه شرکت می‌کرد و آیات مشکله و مسائل معماآمیز را از حضرت می‌پرسید. وی سرانجام در جنگ نهروان کشته شد.10 یک روز که امام علی(ع) مشغول سخنرانی بود، «ابن کوّا» سؤالاتی بیان کرد و آن حضرت هم پاسخ داد؛ از جمله پرسید:

ای امیرمؤمنان! نظرت پیرامون سلمان فارسی چیست؟ امام علی(ع) فرمود:

«بخّ بخّ! سلمان منّا اهل البیت و من لکم بمثل لقمان الحکیم، علم علم الاوّل و علم الآخر؛11 آفرین آفرین! سلمان از ما اهل بیت است و او برای شما، همانند لقمان حکیم است. او دانش اوّل و آخر را می‌دانست».

تحول روحی

عده‌ای در محضر امام صادق(ع) پیرامون برخی از اصحاب پیامبر(ص) صحبت می‌کردند، یکی از افراد گفت: سلمان نخست مجوسی بود، سپس مسلمان شد. امام(ع) با ناراحتی فرمود:

«جعله اللهُ علویّاً بعد أن کان مجوسیّاً و قرشیّاً بعد أن کان فارسیّاً فصلوات الله علی سلمان...؛12 خداوند، سلمان را بعد از این که مجوسی و فارس بود، علوی و قریشی قرار داد. پس درود الهی بر سلمان باد...».

دانشی سرشار

امام صادق(ع) می‌فرماید:

«أدرک سلمانُ العلم الأوّل و العلم الآخر، و هو بحرٌ لایُنْزَحُ، و هو منّا اهل البیت؛13 سلمان به دانش اوّل و آخر رسیده بود. او دریایی تمام نشدنی است. او جزو ما خاندان می‌باشد».

دفاع از ولایت

سلمان در طول زندگی پربرکتش، امت اسلامی را با حقایق تاریخی آشنا کرده و فضائل امام علی(ع) را یادآور می‌شد. وی در جلسه‌ای گفت: ای مردم! شما را به خدا سوگند می‌دهم و نیز به حقّ پیامبر، آیا شما گواهی می‌دهید که پیامبر(ص) فرمود: سلمان منّا اهل البیت؟ همه جمعیت پاسخ دادند: آری، سوگند به خدا که گواهی به آن می‌دهیم. در این موقع سلمان ادامه داد: پس من هم گواهی به آن داده و می‌گویم از پیامبر(ص) شنیدم که فرمود:

«علیّ امام المتّقین و قائد الغرّ المحجّلین و هو الأمیر من بعدی؛14 علی(ع) امام پرهیزکاران و رهبر سفیدرویان و نیکبختان است. و او بعد از [رحلت] من، فرمانروا و حاکم است».

فریادگر تاریخ

نزد امام باقر(ع) یادی از سلمان شد، آن هم با تعبیر «سلمان فارسی»؛ حضرت به حاضران فرمود:

«لاتقولوا سلمان الفارسی و لکن قولوا سلمان المحمّدی، ذلک منّا اهل البیت؛ نگویید سلمان فارسی، بلکه بگویید سلمان محمّدی؛ زیرا او از ما خاندان است».

همچنین آن حضرت فرموده است:

«انّ سلمان منّا اهل البیت، انّه کان یقول للنّاس: هربتم من القرآن الی الأحادیث...؛15 همانا سلمان جزو ما اهل بیت است؛ زیرا او [پس از ماجرای سقیفه] همیشه به مردم می‌گفت: شما از قرآن به سوی احادیث [ساختگی] فرار کردید و به آن پناه بردید؛ زیرا قرآن را کتابی یافتید که دقیق است و شما را در امور کوچکی ـ مثل شکاف هسته خرما و پوست و نوار نازک آن ـ به حساب می‌کشد و چون این موشکافی و دقّت نظر، برای شما سنگین بود، به سوی احادیث شتافتید که در آن، آسانی و گشایش وجود دارد».

راز شکوفایی

خیثمه جُعفی نقل می‌کند: نزد امام باقر(ع) رفتم، به من فرمود: ای خیثمه! از طرف ما به شیعیان و دوستان‌مان سلام برسان و به آنها بگو به آنچه نزد خداست (نعمت‌های بهشتی، خشنودی خدا و ...) نمی‌رسند، مگر به واسطی عمل [صالح]. سپس فرمود:

«قال رسول الله(ص): سلمان منّا اهل البیت. إنّما عنی بمعرفتنا و اقراره بولایتنا...؛16 این که پیامبر(ص) فرمود: «سلمان از ما خاندان است» بدین خاطر بود که سلمان به معرفت ما، توجه و علاقه داشت و به ولایت ما، اقرار می‌کرد».

سرشت بهشتی

فضل بن عیسی هاشمی می‌گوید: من و پدرم نزد امام صادق(ع) رفتیم. پدرم پیرامون صحّت حدیث نبوی؛ یعنی «سلمان رجل منّا اهل البیت» پرسید، حضرت پاسخ مثبت داد. عیسی گفت: یعنی سلمان از نسل عبدالمطلب است؟! امام فرمود: «منّا اهل البیت». سؤال، تکرار شد و حضرت نیز همان جواب را داد. عیسی گفت: من متوجه [معنای] آن نمی‌شوم! امام صادق(ع) فرمود:

«فأعرفه یا عیسی فانّه منّا اهل البیت؛ ای عیسی! بشناس و درک کن آن را؛ زیرا سلمان از ما خاندان است»

آنگاه با دستش به سینه اشاره کرده و چنین توضیح داد:

«معنای حدیث، چنان نیست که می‌پنداری! همانا خداوند، سرشت ما را از «علیّین» آفرید و طینت شیعیان‌مان را از پایین‌تر از آن آفرید؛ بنابراین شیعیان از [جنس و سرشت] ما هستند و [مقام] سلمان، بهتر و بالاتر از لقمان است».17

عروج

سرانجام سلمان در هشتم ماه صفر 35هجری، در شهر مداین رحلت کرد و امیرمؤمنان(ع) با «طیّ الارض» از مدینه به مداین رفت و مراسم غسل، کفن و نماز آن صحابی ممتاز را انجام داد.18

و هم اکنون آرامگاه سلمان1 در نزدیکی بغداد، زیارتگاه فرشتگان و مؤمنان است. در بخشی از زیارتنامه‌اش می خوانیم:

«اشهد انّک مِن اهل البیت النبیّ النّجباء ....؛19 گواهی می‌دهم که تو جزو خاندان برگزیده پیامبر اسلام هستی...».

نورانیت دل

از دیدگاه مقام معظم رهبری، ارزش انتساب به خاندان وحی و راه رسیدن به این پیوند ملکوتی، چنین است:

«... آنچه ما وظیفه داریم، این است که خود را شایسته‌ی انتساب به آن خاندان کنیم. البته منتسب بودن به خاندان رسالت و از جمله‌ی وابستگان آنها و معروفین به ولایت آنها بودن، دشوار است... باید با عمل و نه با محبت خالی، نورانی بشویم ... این گونه نیست که «سلمان منّا اهل البیت» شدن، کار آسانی باشد. ما جامعه‌ی موالیان و شیعیان اهل بیت(ع) از آن بزرگواران توقع داریم که ما را جزو خودشان و از حاشیه‌نشینان خودشان بدانند...».20

سلمان فارسی و ایرانیان از منظر قرآن

زندگینامه سلمان فارسی و نقش او در تشیع ایرانیان

 

پی‌نوشت‌ها ........................................................................

1 . (فرهنگ کوثر، ش86، ص144 ـ 135).

2 . بحارالانوار، علامه مجلسی، ج43، ص183 و 193؛ منتهی الأمال، شیخ عباس قمی، ج1، ص265، هجرت، قم، چ13، 1378ش.

3 . ر.ک: آثار الصادقین، آیت الله صادق احسانبخش، ج9، ص131 ـ 123؛ سلمان فارسی، استاندار مداین، احمد صادقی اردستانی، دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چ1، 1376ش؛ سلمان محمدی، بدرالدین نصیری، کانون انتشارات محمدی، تهران، چ3، 1363ش.

4 . منتهی الآمال، ج1، ص220.

5 . بحارالانوار، ج22، ص348، ح64.

6 . همان، ج17، ص170، ج20، ص189؛ معارف و معاریف، سید مصطفی حسینی دشتی، ج7، ص286 ـ 284.

7 . بحارالانوار، ج18، ص19.

8 . همان، ج22، ص373 و 374، ح12؛ اختیار معرفة الرجال، شیخ طوسی، ص14 و 15، ش33.

9 . بحارالانوار، ج22، ص343، ح53. البته احادیثی دیگر تحت عنوان «صعب مستصعب» وجود دارد (همان، ج2، ص213 ـ 182).

10 . دایرة المعارف تشیع، ج1، ص360.

11 . بحارالانوار، ج10، ص124 ـ 121 و ج22، ص329 و 330، ح38.

12 . همان، ج22، ص348 و 349، ح65.

13 . همان، ص373، ح11، ج23، ص111، ح19؛ اختیار معرفة الرجال، ص12، ش25. البته این حدیث با اندکی تفاوت از امام علی(ع) نیز نقل شده است (بحارالانوار، ج22، ص318و 319، ح4).

14 . همان، ج37، ص331، ح69.

15 . این حدیث با اندکی تفاوت در منابع گوناگون آمده است (اختیار معرفة الرجال، ص12، ش26 و ص18، ش42؛ معارف و معاریف، ج7، ص287؛ بحارالانوار، ج22، ص349، ح67 و ص385، ح24؛ سلمان فارسی، ص188).

16 . تفسیر فرات الکوفی، تحقیق: محمد کاظم، ص170 و 171، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، چ1، 1410ق؛ بحارالانوار، ج68، ص55، ح100.

17 . بحارالانوار، ج22، ص331، ح42 و ج25، ص12، ح22.

18 . همان، ج22، ص368؛ روزشمار قمری، علی حائری، ص38، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما، تهران، چ1، 1381ش.

19 . ر.ک: مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، ص902 ـ 898.

20 . حدیث ولایت، ج9، ص69، سازمان تبلیغات اسلامی، تهران، چ1، 1378ش.

 

 

 ما ایرانیان،"مسلمان"یعـنی پیرو راه سلـمان پاک، یا سلمان محمدی(ص)صحابی خاص رسول الله هستیم

 

| ٤:٤٦ ‎ق.ظ - دوشنبه ٥ فروردین ۱۳٩٢
+ نظرات ()
 
        منوی اصلی
خانه
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
 
        درباره وبلاگ

 
         نویسندگان

 
       موضوعات مطالب
احادیث و روایات(٢۸۸)
تشیع و تاریخ(۱٩٩)
تاریخ و عاشورا(٦٠)
نگارخانه(٥٠)
اسناد شهادت حضرت زهرا(۳٧)
اسناد امامت امام علی ازکتب اهل سنت(٢۸)
زندگی نامه امام علی(٢٦)
ادعیه و زیارات(٢٦)
عایشه(٢۳)
شعر مذهبی(٢٠)
قرآن(۱٩)
دانلود(۱۸)
دانش و کرامات امام علی(۱٥)
روایات اهل سنت درباره عمر(۱٤)
داستان(۱٤)
وهابیت(٧)
جنایات سپاه اعراب(٧)
اسناد شهادت پیامبر(٤)
حفصه(۳)
تقویم و اعمال ماه رجب(٢)
اسناد امامت امام علی ازکتب اهل سنت(٢)
مهدویت(۱)
جنایات سپاه اعراب(۱)
 
       سایر امکانات

  RSS 

POWERED BY
PersianWeblog.COM

 قالب غدیر

.... ..

اسناد امامت امام علی و شهادت فاطمه ع
لوگو وبلاگ
...
...

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

... ... ...

.... .... ...
.
.
...
 ...

زیارت عاشورا

ذکر کاشف الکرب

دعای عظم البلا

...

 

 ... Online User ...

 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!

www.amiremomenin.persianblog.ir- Designed By shahrooz tehrani