دیدگاه امیرالمؤمنین علی (ع) وائمه اطهار (ع)در باره خلافت عمر و ابوبکر - امیرالمومنین امام علی (ع)
   
  امیرالمومنین امام علی (ع)

 

 

 

 

 

در مذهب ، كلام حق ، ناد علي است * طاعت كه قبول شود ياد علي است * از جمله آفرينش كون و مكان * مقصود خدا علي و اولاد علي است * منسوب به حضرت حافظ

        آخرین مطالب 

انسان ممکن الخطاست
شیر و شمشیر خدا
سخن امام علی(ع) درباره مهمترین عامل شتاب انتقام خدا
علامه مجلسی و صوفیه
احادیثی در مورد حق الناس!!!
پیش بینی داعش توسط امیرالمومنین (ع)
پیش بینی حضرت علی (ع) درباره سرنوشت آمریکا+لینک دانلود کتاب
دانلود کتاب نظرات سیاسی در نهج البلاغه
دعایی از حضرت علی(ع): طلب همسر خوب از خداوند
کم فروشی وگران فروشی از نظر قرآن
برخی از عوامل گمراهی های سیاسی از نگاه امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه
احادیت ائمه درباره عقل و جهل
زیارت حضرت امیرالمؤمنین (صلوات الله علیه)
لزوم تفکیک بین ورود اسلام به ایران و حکومت اموی و عباسی
خطاب خداوند در قرآن
سازشکاری از نظر امام علی (ع)
با وجود امام سجاد(ع) چرا مختار به خون خواهی برخاست؟
توصیه های حضرت علی(ع) برای کسانی که نعمت های خدا را از دست می دهند؟
چرا به امام حسین(ع) اباعبدالله می‌گویند؟
چگونه بنی امیه عاشورا را به عنوان عید معرفی کردند؟
گناهی که مرگ را نزدیک‌تر می‌کند!
۴۰ حدیث نورانی درباره امام حسین (ع)
25 حدیث درمذمت دروغ ازفرمایشات پیامبر(ص) وائمه علیهم السلام:
احادیثی گهربار از حضرت علی(ع)
ماجرای شهادت حضرت علی (ع)

 

        آرشیو مطالب

اسفند ٩٥
خرداد ٩٥
فروردین ٩٥
اسفند ٩٤
بهمن ٩٤
دی ٩٤
آذر ٩٤
آبان ٩٤
مهر ٩٤
شهریور ٩٤
تیر ٩٤
خرداد ٩٤
اردیبهشت ٩٤
فروردین ٩٤
اسفند ٩۳
بهمن ٩۳
دی ٩۳
آذر ٩۳
آبان ٩۳
مهر ٩۳
شهریور ٩۳
امرداد ٩۳
تیر ٩۳
خرداد ٩۳
اردیبهشت ٩۳
فروردین ٩۳
اسفند ٩٢
بهمن ٩٢
دی ٩٢
آذر ٩٢
آبان ٩٢
مهر ٩٢
شهریور ٩٢
امرداد ٩٢
تیر ٩٢
خرداد ٩٢
اردیبهشت ٩٢
فروردین ٩٢
اسفند ٩۱
بهمن ٩۱
دی ٩۱
آذر ٩۱
آبان ٩۱
مهر ٩۱
شهریور ٩۱
امرداد ٩۱
تیر ٩۱
خرداد ٩۱
اردیبهشت ٩۱
فروردین ٩۱
اسفند ٩٠
بهمن ٩٠
دی ٩٠
آذر ٩٠
آبان ٩٠
مهر ٩٠
شهریور ٩٠
امرداد ٩٠
تیر ٩٠
خرداد ٩٠
اردیبهشت ٩٠
فروردین ٩٠
اسفند ۸٩
بهمن ۸٩
دی ۸٩
آذر ۸٩
آبان ۸٩
مهر ۸٩
شهریور ۸٩
امرداد ۸٩
تیر ۸٩
خرداد ۸٩
اردیبهشت ۸٩
فروردین ۸٩
اسفند ۸۸
بهمن ۸۸
دی ۸۸
آذر ۸۸
آبان ۸۸
مهر ۸۸
شهریور ۸۸
امرداد ۸۸
تیر ۸۸

 

            پیوندها

آپلود عکس و فایل
وبلاگی برای خدا
قرآن به تفکیک موضوع
جستجوی کلمات و عبارات در قرآن
تفسیر مطالب علمی قرآن
شناخت عمر از کتب اهل سنت
دین و اندیشه (تبیان)
سایت حوزه
موسسه تحقیقاتی ولیعصر
سایت غدیر
سایتهای مذهبی
با آل علی هر کی در افتاد ور افتاد
مناقب و فضایل امیرالمومنین
وبلاگ چهره واقعی عمر
احادیث و روایات
سایت سنت
کتابخانه تاریخ ایران و اسلام
موعود
وعده صادق
شیعه آنلاین
شیعه نیوز
برده داری در اسلام
پاسخ به شبهه افکنان قران و اسلام
پرسش و پاسخ دینی
شمیم شیعه پاسخ به شبهات
غربت مادر سیلی خورده فاطمه
حدیث

 

        صفحات جانبی

- زندگینامه حضرت علی اکبر
- زندگی نامه حضرت حکیمه خواهر امام هادی
- زندگینامه حضرت ام البنین (س)
- زندگینامه حضرت نرجس
- زندگینامه حضرت نجمه
- زندگینامه حضرت معصومه
- زندگینامه سکینه دختر امام حسین
- زندگینامه ابوالفضل العباس
- زندگینامه زینب کبری
- زندگینامه حضرت محمد (ص)
- زندگینامه حضرت فاطمه (س)
- زندگینامه حضرت خدیجه (س)
- زندگینامه امام علی (ع)
- زندگینامه امام حسن (ع)
- زندگینامه امام حسین (ع)
- زندگینامه امام سجاد (ع)
- زندگینامه امام باقر (ع)
- زندگینامه امام صادق (ع)
- زندگینامه امام موسی کاظم (ع)
- زندگینامه امام رضا (ع)
- زندگینامه امام جواد الائمه
- زندگینامه امام هادی (ع)
- زندگینامه امام حسن عسگری
- زندگینامه امام مهدی (عج)
- روایات مربوط به اخر زمان

 
        لوگوی دوستان
..

اسناد امامت امام علی و شهادت فاطمه ع

 شناخت عمر بن الخطاب از منابع اهل سنت

 شيعه اميرالمومنين عليه السلام

نقد صحیحین

حديث اشک|اشعار اهل بيت (ع)

قرآن و اهل بیت تنها راه نجات

...

 
دیدگاه امیرالمؤمنین علی (ع) وائمه اطهار (ع)در باره خلافت عمر و ابوبکر

امیرالمؤمنین(ع) در زمان خلافت خویش در خطبه «شقشقیه» فرمود: «هان، به خدا سوگند جامۀ خلافت را پوشید و می دانست خلافت جز مرا نشاید، که آسیاسنگ تنها گِرد استوانه به گردش در آید...دامن از خلافت در چیدم و پهلو از آن پیچیدم و ژرف بیندیشیدم که چه باید، و از این دو کدام شاید؟ با دست تنها بستیزم یا صبر پیش گیرم و از ستیز بپرهیزم؟ که جهانی تیره است که پیران در بلای آن فرسوده شوند و خردسالان پیر، و دیندار تا دیدار پروردگار در چنگالِ رنج اسیر.


چون نیک سنجیدم، شکیبایی را خردمندانه تر دیدم، و به صبر گراییدم حالی که دیده از خارِ غم خسته بود، و آوا در گلو شکسته. میراثم ربودۀ این و آن، و من بدان نگران. تا آن که نخستین، راهی را که باید در پیش گرفت(پس از پنج سال) و دیگری را جانشین خویش گرفت... شگفتا، کسی که در زندگی می خواست خلافت را وا گذارد، چون اجلش رسید کوشید تا آن را به عقد دیگری در آرد.(خلافت را چون ماده شتری دیدند و) هر یک به پستانی از او چسبیدند، و سخت دوشیدند.

سپس(دومین) آن را به راهی در آورد ناهموار، پر آسیب و جان آزار، که رونده در آن هر دم به سر در آید، و پی در پی پوزش خواهد[1]، و از ورطه به در نیاید[2]...به خدا که مردم چونان گرفتار شدند که کسی بر اسب سرکش نشیند، و آن چارپا به پهنای راه رود و راه راست را نبیند. من آن مدتِ دراز را با شکیبایی به سر بردم(مدت ده سال)، رنج دیدم و خون دل خوردم. چون زندگانی او به سر آمد، گروهی را نامزد کرد، و مرا در جملۀ آنان در آورد. خدا را چه شورایی! من از نخستین چه کم داشتم که مرا در پایۀ او نپنداشتند و در صف اینان داشتند؛ ناچار با آنان انباز، و با گفتگوشان دمساز گشتم.

امّا یکی از کینه راهی گزید(سعد بن وقاص) و دیگری(عبدالرحمن بن عوف) داماد خود را بهتر دید، و این دوخت و آن برید، تا سومین به مقصود رسید و همچون چارپا بتاخت و خود را در کشتزار مسلمانان انداخت...

خویشاوندانش با او ایستادند، و بیت المال را خوردند و بر باد دادند، چون شتر که مهار بُرَد، و گیاه بهاران چرد؛ (چندان اسراف ورزید) که کار به دست و پایش بپیچید و پر خوری به خواری، و خواری به نگونساری کشید(پس از ده سال)؛ و ناگهان دیدم مردم از هر سوی روی به من نهادند...

چندان که حسنان(حسن و حسین) فشرده گشتند و دو پهلویم آزرده...چون به کار برخاستم، گروهی پیمانِ بسته شکستند(ناکثینِ جَمَلو گروهی از جمع دینداران برون جستند(مارقینِ نَهرَوان) و گروهی دیگر با ستمکاری دلم را خستند(قاسطینِ صِفّین). گویا هرگز کلام پروردگار را نشنیدند که فرماید:

«سرای آن جهان را از آنِ کسانی قرار دادیم که در زمین برتری نمی جویند و راه فساد نمی پویند، و پایان کار از آنِ پرهیزگاران است».

آری به خدا دانستند، لیکن دنیا در دیدۀ آنان زیبا بود، و زیورِ آن در چشمهایشان خوشنما. به خدایی که دانه را شکافت و جان را آفرید، اگر این بیعت کنندگان نبودند، و یاران حجّت بر من تمام نمی نمودند، وخدا علما را نفرموده بود تاستمکار شکمباره را بر نتابند و به یاری گرسنگانستمدیده بشتابند، رشتۀ این کار  را از دست می گذاشتم و پایانش را چون آغازش می انگاشتم و چون گذشته، خود را به کناری می داشتم..

(در این هنگام مردی عراقی به پا خواست، و نامه ای به دست او داد، و امام در آن به نگریستن ایستاد؛ چون از خواندن نامه فراغت یافت، ابن عباس گفت: «ای امیرالمؤمنین، چه شود که به خطبه بپردازی، و سخن را از آنجا که ماند بیاغازی؟» فرمود: ابن عباس؛ هرگز! آنچه شنیدی شعلۀ غم بود که سر کشید، و تفت بازگشت و در جای آرمید).[3]

 

امیرمؤمنان(ع) مى‌فرماید:

رسول خدا(ص) فرمود: «هنگامى‌که مرا به آسمان سیر دادند، پروردگارم جل جلاله به من وحى کرد و فرمود:

اى محمد! به راستى من یک نظرى به زمین کردم و تو را از آن برگزیدم و پیامبر قرار دادم. و از نام خودم براى تو نامى باز گرفتم من محمودم و تو محمدى. سپس دوباره نظرى افکندم و على را در آن انتخاب کردم و او را وصى و خلیفه تو و شوهر دخترت و پدر نژاد تو نمودم و براى او نیز نامى از نامهاى خود برگرفتم، من على اعلایم و او على است و فاطمه و حسن و حسین را از نور شما آفریدم. سپس ولایت آنها را به فرشتگان عرضه داشتم، هر کس پذیرفت نزد من از مقربین شد. اى محمد اگر بنده‌اى مرا عبادت کند تا بریده شود و مانند مشک پوسیده گردد اما منکر ولایت آنان نزد من آید، من او را در بهشتم جا ندهم و زیر عرشم سایه نبخشم.

اى محمد دوست دارى آنها را ببینى؟ عرض‌کردم آرى پروردگارا خداى عز و جل فرمود: سر بلند کن، سر بلند کردم و ناگاه انوار على و فاطمه و حسن و حسین و على بن الحسین و محمد بن على و جعفر بن محمد و موسى بن جعفر و على بن موسى و محمد بن على و على بن محمد و الحسن بن على و محمد بن الحسن قائم را دیدم و قائم در وسط آنها مانند ستاره درخشان بود، عرض‌کردم پروردگار اینها کیانند؟

فرمود امامان و این قائم است، آن‌که حلال مرا حلال کند و حرام مرا حرام کند و به وسیله او از دشمنانم انتقام گیرم و او مایه راحتى دوستان من است و او است که دل شیعیانت را از ظالمان و منکران و کافران شفا مى‌دهد. و لات و عزّى[4] را تر و تازه بیرون مى‏آورد و آنها را مى‌سوزاند و مردم در آن روز به آنها فریفته شوند و در آزمایش قرار گیرند سخت‏تر از فتنه گوساله و سامرى‏».[5]

 امیرالمؤمنین(ع) فرمودند:

«شگفتا که چگونه این امّت دلباخته و فریفته خلفا (عمر و ابابکر) شده اند؟! چه محبتی از آنها و معتقدین آنها به دل دارند؟! محبت به کسانی که آنها را از راه خدا باز داشته و از دین برگرداندند! به خدا سوگند اگر سر پا بر خاک ایستاده و خاکستر بر سر بریزند و با تضرّع و زاری بر کسانی که سبب گمراهی آنها شده و آنها را از راه خدا باز داشته و به سوی آتش فرا خوانده و در معرض سخط پروردگار قرار داده و آنها را جهنمی کردند نفرین نمایند و تا قیامت این کار را ادامه دهند، باز نتوانسته اند حق لعن را نسبت به ایشان ادا نمایند».[6]


امام موسی بن جعفر(ع) فرمود:

«آن دو (ابابکر و عمر) کافرند نفرین خدا و فرشتگان و همه مردم بر آنها باد. به خدا سوگند هیچگاه به دل ایمان نداشتند... همیشه حیله باز و اهل شک و ریب و نفاق بودند تا ملائکه عذاب آنها را قبض روح و به جایگاه خواری در دارالمقام (دوزخ) فرستادند».[7]


ابوحمزه ثمالی می گوید:

به حضرت امام علی بن الحسین(ع) عرض کردم: از شما درباره احوال ابابکر و عمر سؤال می کنم؟ حضرت فرمود: «فعلیهما لعنت الله بلعناته کلها مات والله و هما کافران مشرکان بالله العظیم... به عدد تمام لعنتهای الهی لعنت خدا بر آن دو باد و به خدا سوگند که آن دو  مردند در حالی که نسبت به خدا کافر بودند و شرک می ورزیدند».[8] آن حضرت همچنین فرمود: «آن دو کافرند و هر کس نیز که محبت آنها را در دل داشته باشد کافر است».[9]

امام صادق(ع) فرمود:

«من شک فی کفر اعدائنا و الظالمین لنا فهو کافر...کسی که شک کند در کفر دشمنان ما و کسانی که به ما ظلم کردند کافر است».[10] و نیز فرمود: «هر کس که پندارد آن دو تن طرفه عینی ایمان آوردند، خود ایمان ندارد».


امام صادق(ع) فرمود:

«هر ظلمی که در اسلام اتفاق افتاده و یا در آینده تا روز قیامت اتفاق افتد و هر خونی که تا روز قیامت به حرام بر زمین بریزد و هر عمل منکر و ناشایستی که تا روز قیامت اتفاق افتد، همانا وزر و وبال آن به گردن آن دو (عمر و ابابکر) و پیروان آن دو نوشته خواهد شد».[11]

در منابع اهل سنّت چون صحیح بخاری، چاپ احیاء التراث العربی، جلد 4، صفحه 169و 204 و جلد 6، صفحه 122 و جلد 8، صفحه 148، 149، 150، 151 و جلد 9، صفحه 58، صفحه 59 ( جمعاً 13 روایت ) و مسلم در صحیح خود، چاپ جدید، جلد 1، صفحه 217، شماره حدیث 247 و حدیث 249 و حدیث 400 چنین نقل کرده اند که رسول خدا(ص) فرمود: «خلفایی که پس از من زمام امور مسلمانان را به دست می گیرند رهسپار جهنم خواهند شد».



[1]-اشاره به شیوۀ خلیفۀ دوم که در پی تیزخشمی و ارتکاب اشتباهات مکرر، پوزش خواهی می کرد.

[2]- یعنی علیرغم اشتباهات و پوزش خواهی ها، از مقام و مسئولیت کناره نمی گرفت.

[3]- نهج البلاغه. ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می گوید: بعضی چنین پنداشته اند که «خطبۀ شقشقیه» از مختلقات سید رضی می باشد اما این پندار نادرست است، زیرا خطبۀ مزبور در کتاب «کامل مبرد» ضبط شده و مبرد یکصد سال پیش از سید رضی درگذشته است.

[4]-مقصود از لات و عزّی در این حدیث، عمربن الخطاب و ابی بکربن ابی قحافه هستند زیرا عمر بت لات و ابوبکر بت عزّی را پرستش می کردند.

[5]-الصدوق، ابوجعفر محمد بن علی بن الحسین، کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص252 (منبع شیعی).

[6]- کتاب سلیم بن قیس؛ ص207- بحارالانوار؛ ج 30، ص326(منابع شیعی).

[7]- کافی؛ ج۸، ص۱۲۵،ح۹۵(منبع شیعی).

[8]- بصائر الدرجات؛ ص ۲۶۹، ح۹- بحارالانوار؛ ج۳۰،ص ۱۴۵ و ج۲۷،ص۲۹(منبع شیعی).

[9] - بحارالانوار؛ ج۷۲،ص۱۳۷،ح ۲۵(منبع شیعی).

[10] - رجال الکشی مع تعلیقه المیرداماد؛ ج۲،ص۸۱۱ - اعتقادات شیخ صدوق؛ ص ۷۹ و ۸۰- وسائل الشیعه؛ ج۲۸،ص۳۴۵- بحارالانوار؛ ج۲۷،ص ۶۲(منبع شیعی).

[11]- مجمع النورین؛ ص124(منبع شیعی).

| ٢:٠۱ ‎ب.ظ - جمعه ٢٦ دی ۱۳٩۳
+ نظرات ()
 
        منوی اصلی
خانه
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
عناوین مطالب وبلاگ
 
        درباره وبلاگ

 
         نویسندگان

 
       موضوعات مطالب
احادیث و روایات(٢۸۸)
تشیع و تاریخ(۱٩٩)
تاریخ و عاشورا(٦٠)
نگارخانه(٥٠)
اسناد شهادت حضرت زهرا(۳٧)
اسناد امامت امام علی ازکتب اهل سنت(٢۸)
زندگی نامه امام علی(٢٦)
ادعیه و زیارات(٢٦)
عایشه(٢۳)
شعر مذهبی(٢٠)
قرآن(۱٩)
دانلود(۱۸)
دانش و کرامات امام علی(۱٥)
روایات اهل سنت درباره عمر(۱٤)
داستان(۱٤)
وهابیت(٧)
جنایات سپاه اعراب(٧)
اسناد شهادت پیامبر(٤)
حفصه(۳)
تقویم و اعمال ماه رجب(٢)
اسناد امامت امام علی ازکتب اهل سنت(٢)
مهدویت(۱)
جنایات سپاه اعراب(۱)
 
       سایر امکانات

  RSS 

POWERED BY
PersianWeblog.COM

 قالب غدیر

.... ..

اسناد امامت امام علی و شهادت فاطمه ع
لوگو وبلاگ
...
...

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

... ... ...

.... .... ...
.
.
...
 ...

زیارت عاشورا

ذکر کاشف الکرب

دعای عظم البلا

...

 

 ... Online User ...

 


تمامی حقوق محفوظ می باشد!

www.amiremomenin.persianblog.ir- Designed By shahrooz tehrani