احتجاج سلمان فارسی در برابر اصحاب سقیفه

عمر او را کنار زد و گفت:

«تو را با این مسأله چکار است؟ و چرا در این جریان دخالت مى‏کنى؟».  سلمان گفت: «اى عمر آرام بگیر! اى ابوبکر، از این جایى که نشسته‏اى برخیز و آن را براى اهلش واگذار تا به خدا قسم به خوشى تا روز قیامت از آن استفاده کنند. و اگر قبول نکنید از همین طریق خون خواهید دوشید...».

سپس به عمر گفت:

«از پیامبر خدا(ص) شنیدم که فرمود:

به اندازۀ تمامی گناهان امت من تا روز قیامت و به اندازۀ عذاب تمامی ایشان بر گردن تو و دوستت می باشد که با او بیعت کرده ای... و گواهی می دهم که در چند کتابی که از سوی خداوند نازل شده است، خوانده ام که تو با نام و نسب و صفاتت، یکی از دروازه های جهنّم هستی*... من از رسول خدا(ص) از آیه: در آن روز کسی مانند او عذاب نمی شود و کسی مانند او به بند کشیده نمی شود  [2]  پرسیدم و حضرت فرمود که به درستی که آن شخص تو هستی ای عمر».

*یکی از ابواب هفتگانه جهنّم، باب «عمربن خطّاب» نام دارد که بنی امیه از آن وارد خواهند شد.

سپس ابوذر و مقداد و عمّار به پا خاستند و خدمت على(ع) عرض کردند: «چه فرمان مى‏دهى؟ به خدا قسم اگر امر کنى، آن قدر شمشیر مى‏زنیم تا کشته شویم».

حضرت فرمود:

«خدا شما را رحمت کند، دست نگهدارید و پیمان پیامبر(ص) و آنچه شما را بدان وصیّت کرده به یاد آورید». آنان هم دست نگه داشتند.


[1] - اسرار آل محمد(ص)؛ سلیم بن قیس هلالی. نظر بزرگان شیعه نسبت به کتاب سلیم بن قیس هلالی که از یاران امیرالمؤمنین(ع)بوده است: مرحوم نعمانی(ره)، صاحب کتاب الغیبه (در ص103)می نویسد:  «کتاب اسرار آل محمد (ص)، از کتب اصول شیعه است و مرجع شیعه و مورد تکیه شیعه بوده است». مرحوم سید بن طاوس(ره): «این کتاب قابل تقدیر است و قرائن و شواهد، دلالت بر صحت این کتاب دارد»- التحریر الطاووسی للشیخ حسن صاحب المعالم؛ ص253. علامه حلی(ره): «این کتاب مورد اعتماد و معتدل است»- خلاصة الأقوال للعلامه الحلی؛ ص163. مرحوم علامه مجلسی(ره): «و الحق أنه من الأصول المعتبره»-بحار الانوار للمجلسی؛ ج1، ص32. مرحوم شیخ حر عاملی(ره) در وسائل الشیعه؛‌ ج3، ص386 مانند همین مضمون را آورده است. مرحوم مامقانی(ره): «إن کتاب سلیم بن قیس فی غایه الاعتبار و کتابه صحیح»- تنقیح المقال؛ ج2، ص52 و 54. مرحوم آیت الله خوئی(ره) که از استوانه‌های رجالی شیعه است، می‌گوید: «سلیم بن قیس هلالی مورد اعتماد است...و کتاب او از اصول معتبر شیعه، بلکه از بزرگترین اصول معتبر شیعه است. تمام آنچه در این کتاب آمده، صحیح است و از معصوم صادر شده است و ناگزیر هستیم که آن کتاب را تصدیق کنیم و روایاتش قبول کنیم»-معجم رجال الحدیث للسید الخوئی؛ ج9، ص230. همین تعبیر را مرحوم محقق تستری(ره) و دیگر بزرگان ما دارند- دکتر سید محمد حسینی قزوینی.

[2] -فجر؛ 26-25.

/ 1 نظر / 40 بازدید
علیرضا

آقای تهرانی منظور از کلمه ناگزیر در ای جمله چیه؟ (ناگزیر هستیم که آن کتاب را تصدیق کنیم)